
Process Communication Model® jest efektywnym narzędziem wspierającym lepsze rozumienie siebie i innych. Pomaga w naturalny sposób dostosować się do preferencji i potrzeb swoich oraz innych ludzi, tak aby szybko i skutecznie osiągnąć porozumienie w relacjach.
Pozwala na dostrzeżenie u siebie oraz u innych kluczowych potrzeb, których zaspokojenie jest konieczne do utrzymania satysfakcji w życiu prywatnym i zawodowym oraz wskazuje, jak to zrobić konstruktywnie.
Jego autorem jest Taibi Kahler – twórca pojęć driver i miniskryp w Analizie Transakcyjnej. Model opiera się na rozwinięciu koncepcji driverów w określone typy osobowości. Kahler pracował nad nim we współpracy z NASA. Aktualnie jest on wykorzystywany do rozwoju osobistego oraz w biznesie w obszarze komunikacji, zarządzania i motywowania.
Poczytaj więcej o modelu:
O Process Communication Model®
Korzyści z zastosowania PCM®:
większa samoświadomość: zidentyfikowane kluczowe potrzeby i motywatory
lepsze rozumienie innych: rozpoznanie preferowanego stylu komunikacji i potrzeb
poprawa relacji prywatnych: adekwatne reakcje na trudne sytuacje
rozwój relacji biznesowych: elastyczne dopasowanie do klientów
sprawne zarządzanie zespołami: dobór adekwatnego stylu zarządzania
skuteczne motywowanie do zmian: wybór adekwatnych metod
sprawna komunikacja
zbalansowany rozwój osobisty
efektywna motywacja
skuteczne zarządzanie

PCM® pozwala na lepsze zrozumienie siebie i innych, zbudowanie efektywnej komunikacji, a także rozpoznanie pojawiających się problemów w relacji na najwcześniejszym etapie.
Model zakłada, że istnieje sześć typów osobowości, które posiadają swoją charakterystykę. Są one powiązane z określonymi mocnymi stronami, potrzebami, motywatorami, a także sekwencją stresu. Każdy z typów ma preferowaną percepcję oraz styl komunikacji.
Nie jesteśmy jednak jednym typem. Każdy z nas ma w sobie wszystkich sześć typów, jednak w różnym natężeniu. PCM® pozwala zidentyfikować jaki mamy dostęp do każdego z typów oraz który jest naszą bazą (naszym podstawowym typem), a który fazą (obecnie doświadczanym typem). Pozwala to rozpoznać preferencje i potrzeby swoje i innych, ale także zrozumieć (oraz przewidzieć!) jakie zachowania pojawią się w stresie i jak przebiegnie sekwencja.
Zobacz jak dużą wiedzę pozwala uzyskać model: PCM – hasłowe podsumowanie zawartości modelu.
A wszystko to w przystępny, praktyczny sposób, dopasowany do realiów biznesowych – w przeciwieństwie do podlinkowanej tabelki, w której wyżyłam się poznawczo. 🙂 Co ważne, korzystanie z modelu nie wymaga wiedzy z obszaru Analizy Transakcyjnej! Chociaż model wywodzi się z AT, jest to obecnie niezależne narzędzie. Można z niego z powodzeniem korzystać w pracy z organizacjami, w której pracownicy nie mają doświadczenia z AT, ani też z innymi koncepcjami.
PROCESS COMMUNICATION MODEL® KROK PO KROKU
Obserwuj i zrozum swoje zachowanie
Rozpoznaj swój preferowany styl komunikacji, zarządzania, preferencje środowiskowe oraz sekwencję zachowań stresowych i potrzeby psychologiczne oraz zobacz, jak Twoja motywacja i sekwencja stresu może się zmieniać.
Zrozum i przewiduj zachowanie innych
Rozpoznaj preferowany styl komunikacji, środowiska, percepcji oraz zarządzania u innych i naucz się efektywnej komunikacji oraz zarządzania w odpowiedzi na preferencje i potrzeby drugiej strony.
Zarządzaj sytuacjami konfliktowymi
Naucz się dobierać efektywne rozwiązania, dopasowane do potrzeb obu stron konfliktu i buduj porozumienie w oparciu o efektywną komunikację odpowiadającą na potrzeby rozmówcy.
Poznaj siebie - zobacz swój profil
Wypełnij kwestionariusz online i poznaj Twój indywidualny profil.
Otrzymasz:
2-stronicowy profil podsumowujący Twój układ typów z określeniem: percepcji, mocnych stron, stylu interakcji, części osobowości, kanałów komunikacji, preferencji środowiska, potrzeb psychologicznych, sekwencji stresu, a także wykres pokazujący układ typów u Ciebie oraz Twoją fazę – Twój aktualnie najbardziej aktywny typ;
obszerny raport „Klucz do mojego profilu” wyczerpująco omawiający każdą pozycję profilu wraz z indywidualnym planem działania dla Ciebie: konkretnymi propozycjami, jak możesz zadbać o swoje kluczowe potrzeby na co dzień i w pracy;
sesję informacji zwrotnej (osobiście lub online) z certyfikowanym coachem PCM®.
Napisz do mnie, aby poznać szczegóły i ustalić termin.
Poznaj PCM i korzystaj z niego w życiu i pracy
Skorzystaj z modelu na co dzień i w pracy zawodowej:
rozpoznaj swoje potrzeby i zadbaj o ich pozytywną realizację;
naucz się skutecznie komunikować ze swoimi bliskim: partnerem /partnerką, dziećmi, znajomymi oraz współpracownikami;
reaguj adekwatnie na stres u innych i minimalizuj powstające napięcie;
naucz się budować efektywne relacje w biznesie.
Ścieżka szkoleń obejmuje 3 kroki:
PCM 1: Poznaj Process Communication Model®
Podczas tego praktycznego 3-dniowego warsztatu odkryjesz, jak korzystać z modelu, aby skutecznie motywować siebie i innych, budować efektywną komunikację, rozpoznawać reakcje na stres, przewidywać możliwe negatywne zachowania oraz umożliwiać wyjście z tej negatywnej sekwencji: zarówno sobie, jak i innym.
Po warsztacie uczestnicy:
rozpoznają każdy z 6 typów osobowości oraz jego przesłanki;
budują komunikację w oparciu o preferowany kanał i percepcję;
rozpoznają i reagują na potrzeby psychologiczne;
rozpoznają sygnały świadczące o wchodzeniu w sekwencję stresu;
odpowiadają na sygnały stresu na każdym z jego poziomów;
budują optymalny plan działania: prywatnego i zawodowego.
Po warsztacie zyskasz wiedzę o swoim profilu oraz będziesz w stanie zastosować podstawowe założenia PCM w swoim życiu prywatnym i zawodowym.
Aktualne terminy ONLINE:
20-22 maj 2024 (zapisy otwarte)
Trenerka: Justyna Byczkowska
PCM 2: Dystres i rozwiązywanie konfliktów
Podczas tego praktycznego 2-dniowego warsztatu zajrzysz głębiej w potrzeby swoje oraz innych. Skoncentrujemy się na stresie i sytuacjach konfliktowych. Zobaczysz, jakie wzorce wchodzą w grę, gdy pojawia się stres. Poznasz stojące za fazami obszary problemowe i ich powiązania z aktualnym funkcjonowaniem.
Po warsztacie uczestnicy:
rozpoznają sekwencję stresu: od subtelnych sygnałów (driver), przez konkretne zachowania (maska), aż do końcowej wypłaty;
rozpoznają mity, w które wierzymy, gdy rozpoczynamy sekwencję stresu, a które wpływają na naszą postawę względem innych;
podejmują adekwatne interwencje w obliczu problemów relacyjnych, osobistych i zawodowych – umożliwiające powrót do pełni osobistych zdolności;
dostrzegają fazy i stojące za nią osobiste obszary do przepracowania.
Po warsztacie będziesz w stanie obserwować przesłanki wchodzenia w negatywną sekwencję stresu i adekwatnie na nie reagować – u siebie oraz u innych.
Aktualne terminy ONLINE:
28-29 maj 2024 (zapisy otwarte)
Trenerka: Justyna Byczkowska
PCM 3: Zostań trenerem PCM®
Warsztat certyfikacyjny, przygotowujący do prowadzenia szkoleń PCM®:
– 6 dni praktycznego eksplorowania PCM i nauki uczenia poszczególnych zagadnień modelu;
– 6h superwizji grupowej;
– egzamin praktyczny;
– 10 kwestionariuszy PCM;
– dodatkowy profil PCM Leadership.
Zajęcia i egzamin prowadzony przez certyfikowanego Master Trenera z ramienia Kahler Communications Europe.
Po warsztacie Trener PCM® uczestnicy:
interpretują profile swoich klientów;
prowadzą szkolenia PCM® w oparciu o wypracowaną metodologię;
wykorzystują licencjonowane materiały PCM®: manuale szkoleniowe, różne typy raportów, prezentacje;
rozwijają osobiste kompetencje PCM®.
Po warsztacie nabędziesz kwalifikacji do samodzielnej pracy z modelem oraz uzyskasz certyfikat PCM® upoważniający do korzystania z narzędzi PCM®.
Aktualne terminy ONLINE:
3-5 + 17-19 czerwiec 2024 + superwizja grupowa i egzamin (zapisy otwarte)
Trenerka: Agnieszka Woś-Szymanowska
Napisz, aby uzyskać pełną informacę o nadchodzącej edycji:
kontakt@pcmpolska.pl
